Na kanály v Amsterdamu budou moci jen lodě, které neprodukují emise. Za porušení bude hrozit pokuta
Od dubna budou moci na vodní kanály v centru Amsterdamu jen ty volnočasové lodě, které jsou na elektrický nebo vodíkový pohon. Od léta za porušení tohoto nařízení o bezemisní zóně na vodních cestách bude hrozit pokuta, informovala agentura DPA.
Do roku 2030 platí výjimky pro majitele lodí s benzinovými a naftovými motory, kteří už mají zaplacené víceleté povolení k provozu plavidla. Omezení se nevztahuje na historické muzejní lodě a do nové bezemisní zóny nespadají kanály, po kterých lodě a čluny Amsterdam přeplouvají.
DPA napsala, že už od začátku letošního roku musejí mít „zelený“ pohon turistické lodě, na kterých se jezdí na vyhlídkové plavby po kanálech.
Evropská komise podpoří výrobu baterií do elektroaut. Nové vozy mají mít do roku 2035 nulové emise
Číst článek
Hlavním důvodem zavedení bezemisní zóny na kanálech v centru jsou snahy o zvýšení kvality ovzduší a omezení hluku. Úřady v Amsterdamu uvádějí, že znečištění ovzduší ve městě odpovídá v průměru více než čtyřem vykouřeným cigaretám za den a jeho obyvatelům se kvůli tomu zkracuje život. Vědci očekávají, že příznivý dopad bezemisní zóny na vodě bude citelný hlavně v letních dnech, kdy je na kanálech silný provoz.
Kvůli zavedení bezemisní zóny na vodních cestách v centru má počet dobíjecích stanic pro lodě stoupnout z nynějších 22 na až 2500 v roce 2030. Už v příštích dvou letech má u vody vzniknout dalších 300 takových míst.
Podle amsterdamských úřadů je v současnosti ve městě 14 000 sportovních člunů, 10 500 lodí kotví ve veřejných vodách. Dalších 600 plavidel je určených pro přepravu osob, 500 z nich už je na elektrický pohon.