Publicista Chuchma: Literární soutěže ovládli debutanti. Ukojili hlad po něčem neokoukaném
Vítězem 24. ročníku nejvlivnější české literární ceny Magnesia Litera se stal román Letnice sedmapadesátiletého debutanta Miroslava Hlauča. Kniha s prvky magického realismu zvítězila hned ve dvou kategoriích – jako kniha roku a jako debut. Jak se v Česku posuzují literární díla? A jakou konkurencí Magnesii Liteře je Cena literární kritiky? Publicista Josef Chuchma se zamyslí i nad reflexí obrazu hlavy katolické církve a dění ve Vatikánu v umění.
Vítězství 400stránkového románu Letnice o fiktivní horské vsi, kde se ještě na začátku 20. století dějí zázraky, zřejmě nikoho nepřekvapilo. O knize se mluvilo celý loňský rok. Přesto se jedno překvapení konalo. Kniha farmaceuta slovenského původu zvítězila nejenom v kategorii Debut, ale odnesla si i cenu za vůbec nejlepší knihu.
Host: kulturní publicista a editor webu ČT art Josef Chuchma. Moderuje Zita Senková
„Je to bezpochyby knížka půvabná, čtivá a duchaplná. Přesto v seznamech nejprodávanějších knih tento typ literatury nefiguruje. První příčky drží autoři tzv. velkých sklizní – Klevisová, Hartl nebo Třeštíková,“ konstatuje kulturní publicista Josef Chuchma.
Hlaučovy Letnice nicméně soutěžily i o Cenu literární kritiky, která byla letos v nepsané opozici vůči Magnesii liteře udělována poprvé. V prozaické kategorii ale nakonec nezvítězily.
Razantní úspěch debutů
„Je zajímavé, jak razantně do těchto soutěží nyní vstupují debuty. V prozaické kategorii Cen literární kritiky se vyskytovaly pouze debuty. Překvapilo mě, že se tam neobjevila ani novinka zavedeného autora Jiřího Hájíčka Drak na polní cestě, která se velmi realisticky zabývá až bezcitným vytěžováním české krajiny,“ vyjadřuje podivení Chuchma.
O oblibě nových jmen v obou literárních soutěžích svědčí nejenom seznam laureátů, ale vůbec nominace napříč všemi kategoriemi. „Velká jména tam nefigurují. Jako by poroty byly natěšeny na novinky,“ uvažuje Chuchma.
„Z mého pohledu se třeba mohla mezi poslední tři nominované v kategorii Prózy dostat poslední kniha, kterou dopsala těsně před svou smrtí Daniela Hodrová. Zůstala ale jen v širších nominacích, zatímco prostor dostali nezavedení autoři.“
Hlavní cenu Magnesia Litera získal Hlaučův román Letnice. Ocenění obdržel i komiks zesnulého Smutena
Číst článek
Natěšení na něco nového a svěžího se ale podle Chuchmy projevuje i u překladové literatury. „Mezi poslední tři nominované se letos nedostal žádný překlad z angličtiny, přestože to je suverénně nejpřekládanější jazyk u nás.“
Posouzení poroty
Za zmínku stojí i samotný proces rozhodování o tom, který knižní titul vyhraje. Mnohdy totiž podle Chuchmy rozhodne nejsilnější hlas jednoho porotce či porotkyně.
„Mechanismus rozhodování se zas tak nemůže měnit. Někdy hraje roli i politika ve smyslu, že zvítězí knížka, která také není tak špatná, ale na rozdíl od jiných zatím žádnou cenu nezískala. Porota jí tak vlastně pomůže.“
Představa, že tam vznikají hluboké analýzy, z nichž pak vyjde hluboce artikulovaný, desítky hodin cizelovaný verdikt, je tedy mylná. „Na to zkrátka ve světě literárních cen není čas,“ přiznává a uzavírá Josef Chuchma.