Nekup to, když je to tak levné
Stačí jeden dva kliky a nákup je za dveřmi, v nejbližším úložném boxu, nebo provozovně, se kterou spolupracují přepravní společnosti. Stejnou námahu pak stojí uzavření pojistky či nákup jakýchkoliv dalších služeb. Výběr je nekonečný. Nabídka e-shopů pokrývá veškeré činnosti, které si člověk jen může vymyslet.
Asi proto nepřekvapí údaj Eurostatu, podle kterého v České republice 94 procent populace ve věku 16 až 74 let používá internet. Z nich 86 procent si za poslední rok nakoupilo službu či zboží na internetu. Obě čísla patří v rámci Evropy k těm nejvyšším.
Důvody jsou jednoduché. Za prvé si člověk vybírá zboží z celého světa, a to doma, v klidu, bez tlačenic a spěchu.
Za druhé je zboží na internetu často výrazně levnější – není nutné se omezovat na české obchody, když to samé zboží stojí jinde klidně i desetinu ceny. Týká se to opět většiny zboží.
A co ekologie?
Paradoxně například mladí lidé, kteří jsou největšími fanoušky nákup přes internet, mezi nejoblíbenější značky řadí kromě těch „zavedených“ rovněž čínský Shein, který nabízí cenově velmi dostupnou módu.
Nicméně z hlediska vlivu na životní prostředí či zacházení se zaměstnanci představuje pravý opak toho, co prý stejná generace mladých od značek chce.
Muskův Starlink začnou kvůli internetu využívat České dráhy. ‚Jsme třetí na světě,‘ říká ředitel
Číst článek
Přes e-shopy jde zkrátka nakoupit úplně všechno, od traktoru až po super značkovou kabelku, a to vše za pár korun. Aspoň tak to mnohé e-shopy představují a nabízejí a jejich zákazníci to také tak chtějí.
Hon za cenou ovšem vede nejen k rostoucí nabídce, ale především k rostoucím podvodům. Podvody s falešnými internetovými obchody v Česku během letošního 1. čtvrtletí podle antivirové firmy Gen meziročně vzrostly o 1190 procent. Globálně pak meziroční nárůst činil 790 procent.
Falešné e-shopy se objevují i mizí po tisících, v průběhu vánočních svátků se jejich počet v České republice vyšplhal na 7,5 tisíc. Celkový počet e-shopů se podle dat Heureka.cz na českém trhu pohybuje kolem 49,7 tisíc, podle webu Česká e-commerce jich bylo loni dokonce 67 305.
Podíl falešných obchodů se tak pohybuje kolem deseti patnácti procent, což je obrovské číslo. A s obrovskou poptávkou, která v Česku panuje, se situace dlouho zlepšovat nebude.
Podvody? Jak se bránit?
Existuje mnoho rad a doporučení, jak se srážce s podvodníkem vyhnout. Zákazníci by měli zkontrolovat zásady vrácení zboží a dopravné, ověřit kontakty, sídlo provozovatele a rozhodně by neměli klikat na e-maily, které jim v odkazech slibují neskutečné výhry při zakoupení minimálního množství zboží. Pravidla jsou vlastně jednoduchá.
Hraje vaše dítě Minecraft? Dejte si pozor na podvodné ‚cheaty‘ a nastavte pravidla, radí Antivirus
Číst článek
Ve chvíli, kdy k hlavním lákadlům internetového nakupování patří velký výběr a také cena, je ovšem jednoduché veškerá pravidla hodit za hlavu a naletět podvodníkovi.
Pokud zavedený a prověřený obchod nabízí módní značkové kousky za 20 procent ceny, proč by to méně prověřený slibující zboží přímo od výrobců nezvládnul ještě za méně? Čeští nakupující jsou cenově senzibilní a propad kupní síly kvůli inflaci v letech 2021 až 2023 jim vyprázdnil peněženky. Chuť k nákupům ovšem zůstala stejná.
Podvodníci jsou nesmrtelní v jakémkoliv z typů prostředí, ve kterém se člověk pohybuje. Nejlepším způsobem, jak se jim vyhnout, je nepropadat kouzlu výhodných nabídek – a to je v zásadě nemožné.
Jako druhý způsob se nabízí rozšířit výuku – nejen u dětí, ale i dospělých. Internetová gramotnost, stejně jako ta finanční není v Česku nijak oslnivá. A stálo by za to na ni popracovat.
Autorka je komentátorka Hospodářských novin
Továrny z 50. let se už nikomu nikam nevrátí
Tereza Zavadilová
Blíží se konec války na Ukrajině? Ale za jakých podmínek?
Libor Dvořák
Strach z inflace se šíří. Jak ho překonat?
Petr Holub
Trumpova obchodní válka tlačí Unii k uzavírání dohod se zbytkem světa
Karel Barták