Americká vláda zavede přístavní poplatky pro lodě vyrobené v Číně. ‚Škodlivé pro všechny' reaguje Čína
Americká vláda se rozhodla zavést přístavní poplatky pro lodě vyrobené v Číně. Informoval o tom Úřad amerického obchodního zmocněnce (USTR). Cílem opatření je podpořit stavbu lodí ve Spojených státech a podkopat dominantní postavení Číny v tomto odvětví.
Opatření přichází v době, kdy administrativa amerického prezidenta Donalda Trumpa vede s Pekingem celní válku, v rámci které na dovoz z Číny uvalila cla ve výši 145 procent. Cla na dovoz z USA do Číny v důsledku odvetných kroků Pekingu vzrostla na 125 procent.
Trump je totálně korumpovatelný, Čína ho má dokonale přečteného, je přesvědčený politolog Klvaňa
Číst článek
Poplatky se v amerických přístavech podle USTR začnou vybírat za 180 dní. Opatření zahrnuje kromě poplatků za lodě vyrobené v Číně rovněž poplatky pro čínské provozovatele a majitele lodí.
„Lodě a lodní doprava mají zásadní význam pro americkou ekonomickou bezpečnost a volný obchod," uvedl americký obchodní zmocněnec Jamieson Greer. „Kroky Trumpovy administrativy začnou potlačovat čínskou dominanci," dodal.
Číně nikdy nejde jen o obchod, chce i vliv. Cla doma vysvětluje jako šikanu velmocí, míní analytička
Číst článek
Mluvčí čínského ministerstva zahraničí Lin Ťien označil nové poplatky za „škodlivé pro všechny". Dodal, že poplatky povedou ke zvýšení nákladů na dopravu po celém světě i k posílení inflačních tlaků v USA. Zároveň podle něj nepomohou oživit americký loďařský průmysl.
Spojené státy měly na konci druhé světové války ve světovém loďařském průmyslu dominantní postavení. Od té doby však americký loďařský průmysl postupně upadal a nyní se na globální stavbě lodí podílí pouze desetinou procenta, napsala agentura AFP.
Jedničkou je s více než polovičním podílem Čína, za kterou následují Jižní Korea a Japonsko. Podle Konference OSN o obchodu a rozvoji (UNCTAD) se tyto tři země na globální produkci civilních lodí podílejí více než 95 procenty.