Vrtěti kohoutem? V Babišově videu je ještě něco víc
Bývá pravidlem, že když politikům teče do bot, vytáhnou zvířátka. Spolehlivě se tak rozptýlí pozornost a vyvolá se dojem, že dotyčný politik přece nemůže být špatný člověk, když se tak hezky má ke zvířectvu.
Školním příkladem je zde Andrej Babiš (ANO), jehož nové video s kohoutem by mohlo sloužit jako výukový materiál v prvním semestru politického marketingu. Je v něm ale ještě něco víc, jak uvidíme na konci.
Možná si ještě pamatujete, že před více než rokem se expremiér objevil na sociálních sítích ve společnosti kohouta pojmenovaného Silver a konzultoval s ním kvalitu ukrajinského obilí. Pak ale opeřenec z mediálního prostoru zmizel, neb jeho hrdě vyzobaná hlava nebyla potřeba. Hnutí ANO utěšeně rostly preference a vypadalo to, že Babišovi budou k drtivému volebnímu vítězství stačit stupňované plus minus věcné útoky na vládu.
Jenže pak přišly problémy. Donald Trump, jehož Andrej Babiš označoval za nejlepší řešení pro nás, Evropu i celý svět a jehož červenou čepici si nasadil, se ukázal jako mírně řečeno problematická postava. Je zjevně odhodlán poškodit mimo jiné Česko brutálními cly a vůbec to nevypadá, že by se mu dařilo zastavit válku na Ukrajině, na což Babiš také sázel.
Konzultace s opeřencem
Babiš najednou vypadá jako politik s prachmizerným odhadem a hnutí ANO ve všech průzkumech klesá. Ne sice výrazně, ale pokud by volby dopadly podle dnešních průzkumů, mohl by předseda ANO na vysněnou jednobarevnou vládu zapomenout.
Babiš potřebuje restart, a tak byl po roce tažen z marketingového depozitáře kohout. Efekty, které si od toho píáristé ANO slibují, jsou zřejmé. Především se odvede pozornost od Babišových selhání.
SPD poprvé v modelu agentury STEM předstihla STAN. ANO zastavilo pokles z posledních týdnů
Číst článek
Kohout, kterému Babiš ukazuje červenou čepici, plní roli atraktoru pozornosti. Příznivce pobaví, řeknou si s ulehčením, že jejich favorit je i v komplikované situaci nad věcí. Odpůrce naopak nadzvedne, rozdurdí se, jak je možné, že „politik konzultuje s kohoutem“.
To druhé je přitom podstatnější. Hejty, které se na Babiše za jeho kohoutí skeč sesypou, fungují jako motivátor pro Babišovy příznivce, aby svého favorita začali bránit.
No a ti, kdo už s podporou Babiše začali váhat, si řeknout – vždyť jsou k němu všichni nespravedliví, ani toho opeřence mu nedopřejí.
A vůbec – kdo má rád zvířátka nemůže být špatný člověk – tak já mu dám ještě šanci. Výsledkem v obou případech je, že se opět neřeší věc sama, obsah politiky, ale vztah k osobě Babiše. Což je pro tentokrát pro předsedu ANO výhodné.
Voličské překryvy: ANO má k sobě natěsno přivázáné ostatní opoziční strany a může je luxovat
Číst článek
S tím souvisí další, možná ještě podstatnější moment. Inscenací rozprávky s kohoutem na téma Silné Česko předvádějí marketéři Babišovu silnou stránku. A tou je schopnost působit jako někdo, kdo má nadhled, kdo nežije jen v číslech a koncepcích, kdo si dokáže dokonce ze sebe sama udělat legraci. Prostě jako někdo, koho by si člověk dokázal představit třeba na Velikonoční pondělí na zahrádce při opékání buřtů. Rozhovor s kohoutem tuhle stránku posiluje.
Jakkoli je konzultace s opeřencem „nenormální“, je paradoxně prostředkem jak působit „normálně“. Což je schopnost, která třeba Petru Fialovi (ODS), ač se jeho tým snaží, seč může, bolestně chybí. A která v dnešní personifikované politice hraje velmi podstatnou, ba klíčovou roli.
Jak vidno, není to tedy jen klasické „vrtěti“ psem, pardon kohoutem. Je v tom něco víc a svou misku zrní si marketéři ANO, kteří dokážou z jednoho motivu vytlouct maximum, tentokrát opravdu zaslouží.
Autor je komentátor Hospodářských novin
Továrny z 50. let se už nikomu nikam nevrátí
Tereza Zavadilová
Blíží se konec války na Ukrajině? Ale za jakých podmínek?
Libor Dvořák
Strach z inflace se šíří. Jak ho překonat?
Petr Holub
Trumpova obchodní válka tlačí Unii k uzavírání dohod se zbytkem světa
Karel Barták