‚Prostře stůl, vezme z ruky zbraň, ale nejčastěji hraje mrtvou.‘ Chovatelka popisuje výcvik psí herečky
Na rozdíl od režiséra nemají chovatelé filmových zvířat po ruce scénář, ale piškoty. A zatímco normální herec chce za svou roli honorář, ten zvířecí se spokojí s pamlskem a pohlazením. Jsou to ale roky dřiny, než si takového psa nebo kočku vychováte. Pak si ale mohou zahrát třeba v nedávno uvedených seriálech Studna nebo Limity.
Na prosluněné zahradě u rodinného domku za Prahou se prohání čtyři němečtí ovčáci, kteří mají v tlamě světle zelené tenisové míčky. Když se dostatečně provětrají, chovatelka Jolana Vermachová je zavře do kotce. Venku nechá jen fenu Febii.
„Je tady telefon, který nosíme, aby ho přinesla, když zazvoní, peněženku, s tou cvičíme třeba situaci, kde ji někdo ztratí, ona to vidí, doběhne tam, sebere ji, přinese ji mně a já ji odevzdám majiteli. A tady bude Febii prostírat stůl,“ ukazuje chovatelka Jolana Vermachová, zatímco ze svého proutěného košíku vytahuje mimo jiné plastové kopie zbraní a žluté mističky.
„Ono je to trošku složité. Pejsek se naučí 200 povelů a pak už se mu to prostě plete, takže se někdy stane, že jí třeba dám povel a ona udělá tři najednou, protože si je plete a neví, který má správně udělat,“ vysvětluje Jolana.
„Filmové štáby ale chtějí nejčastěji mrtvého psa, to je neobsazovanější role,“ prozrazuje.
Policie nemá dost svých vlastních štěňat. Chybí speciálně vycvičené služební feny
Číst článek
Roli mrtvého psa černo-zrzatá Febii ztvární tak, že si lehne na bok a bez hnutí klidně vydechuje. Jednu z nejnáročnějších rolí dostala fena v seriálu Studna o tragickém osudu skutečné rodiny z obce Vonoklasy.
Příprava na natáčení
„Oba ti psi pracovali na 300 procent. A i režisérka Terezka Kopáčová říkala, že kolikrát přehráli ty herce. Hořící dům, bodnutí vidlemi, takové věci, to fakt není pro psa úplně přirozené. Abych ji na tu scénu s vidlemi připravila, musela jsem dělat nápřahy, aby věděla, že se jí nic nestane. Musím to udělat já, aby věděla, že jí nikdo neublíží,“ popisuje natáčení chovatelka.
„A samozřejmě je musím (s herci, pozn. red.) vždycky na prvním místě seznámit. Musí s nimi chvíli pracovat, teprve pak můžou jít na plac. Potom je to ale stejně těžké, když se natáčí nějaké vypjaté scény, třeba se dohadují dva sousedé, jeden z nich buší na dveře a ten pes nesmí zasáhnout,“ vysvětluje dále Jolana.
Nejen moderní technika. České vojáky pomáhají chránit i psi vycvičení v Chotyni na Liberecku
Číst článek
Občas se ale čtvernohé herečce dostane do tlamy i pistole. Třeba když ji odebere pachateli. Na to ale musíme s Jolanou Vermachovou sehrát scénku, kdy na sebe řveme. Potom vytáhnu zbraň, zamířím a Febii mi ji jemně vyrve z ruky.
Chovatelka je se psy od rána do večera, jezdí s nimi dokonce i na dovolenou, ale občas je musí vyměnit i za jiná zvířata.
„Kočka má nějaký svůj názor a ten nezměníte. Když nebude chtít, tak nic nebude, ještě vás pokouše, podrápe a uteče. Ale i to se dá zvládnout. Třeba kočka v seriálu Limity, to byla naše práce,“ dodává Jolana Vermachová, která nedávno natáčela se psy kriminálku Hrdina nebo pokračování komediálního seriálu Kamarádi.