‚To byla moje touha létat.‘ V Brně se lidé naposledy loučí s válečným veteránem Emilem Bočkem

Lidé se v úterý mohou v Brně naposledy rozloučit s bývalým příslušníkem československé stíhací perutě Britského královského letectva Emilem Bočkem. Válečný veterán zemřel ve 100 letech v sobotu 25. března. Patřil mezi tisíce statečných Čechů a Slováků, kteří se nesmířili s okupací zbytku Československa v březnu 1939 a bojovali proti nacistům v zahraničí. Ještě na jaře 2016 se s anglickým pilotem proletěl v dvoumístné stíhačce Spitfire.

Brno Tento článek je více než rok starý Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Válečný veterán Emil Boček

Válečný veterán Emil Boček zemřel ve 100 letech v sobotu 25. března | Foto: Filip Jandourek | Zdroj: Český rozhlas

„Spitfire, to byl kočár, to bylo neskutečný letadlo, perfektní letadlo,“ chválil Emil Boček stroj, ve kterém za druhé světové války létal. Z okupované vlasti odešel, když mu bylo 16 let. V RAF začínal jako mechanik, brzy se stal pilotem.

Přehrát

00:00 / 00:00

V Brně se mohou lidé naposledy rozloučit s válečným veteránem Emilem Bočkem

„Ve škole v ručních pracích jsem vždy vyráběl jenom letadla. Než jsem odešel, tak jsem udělal kondora s rozpětím asi 2,2 metru. Když jsem se po šesti letech vrátil, tak ještě visel ve škole na chodbě. To byla moje touha létat,“ vyprávěl.

Na svém kontě měl 26 operačních letů, prošel mnoha dramatickými situacemi. 

„Najednou motor začal vynechávat, nakonec to zdechlo úplně, vrtule se protáčela a říkám: nedá se svítit, musím z toho vyskočit. Řekl jsem, až přiletím do tisíce feetů (stop), tak do toho kopnu, ono mě to vyhodí a vyskočím. Když je ale listopad, tak se vám do vody nechce, tak jsem si řekl, že ještě chvilku. Byla to skutečně setina vteřiny, chytlo to a přistál jsem na mateřském letišti,“ vzpomínal Emil Boček.

‚Hrdina, inspirace, vřelý člověk.‘ Na pilota RAF Bočka vzpomínají prezident, armáda i šéf tajných služeb

Číst článek

„Vydařený byl každý let, ze kterého jste se vrátil. Když jste odstartoval, nikdo nevěděl, jestli se vrátí. Člověk se nesměl bát ničeho. Říkal jsem si, že mě to nikdy nepotká, ale vždycky toho druhého. Kdybych věděl, že se nevrátím, tak tam vůbec neletím,“ dodal.

V RAF sloužilo 2500 Čechů a Slováků. 500 z nich se konce války nedožilo.

„Přišli do Británie, když čelila hrozivé, těžké situaci. V boji proti nacistům měla Británie poměrně dost letadel, ale scházeli jí piloti,“ ocenil československé letce v RAF Nicolas Soames, vnuk Winstona Churchilla, legendárního britského premiéra z dob druhé světové války.

A tak Češi a Slováci přijeli na poslední chvíli. A byli to velmi odvážní a nadaní piloti. Brzy se přizpůsobili novému způsobu války. Takže jejich přínos byl obrovský, nikdy by se nám to bez nich nepodařilo,“ dodal. 

Ještě jedna vzpomínka: 21.7.2016 14:07 letiště #London #BigginHill. Poslední let gen.
Emila Bočka v jeho milovaném #Spitfire.

Mission completed for 🇨🇿 #RAF 310 Squadron #WWII fighter General Emil Boček. #NeverForget 🇨🇿⚔️🇬🇧

07:51 – 26. 03. 2023

7 95

Ľubomír Smatana Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme