Astronaut Feustel chce uctít památku obětí holokaustu. Na ISS s sebou vezme časopis z terezínského ghetta

Americký astronaut Andrew Feustel i při své třetí cestě do vesmíru, na niž se vydá 21. března, s sebou vezme předmět spojený s Českou republikou. Tentokrát s ním poletí na Mezinárodní vesmírnou stanici (ISS) kopie dvou obrázků z časopisu Vedem, který vydávali chlapci v židovském ghettu vytvořeném nacisty za druhé světové války v Terezíně. Informoval o tom portál Houstonia.

Washington Tento článek je více než rok starý Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Andrew Feustel

Andrew Feustel | Foto: NASA Johnson | Zdroj: Flickr (CC BY-NC 2.0)

Při své první vesmírné misi v roce 2009, jejímž cílem byla oprava Hubbleova vesmírného teleskopu, měl Feustel u sebe básnickou sbírku Jana Nerudy Písně kosmické a českou vlajku. Na druhé cestě o dva roky později astronauta, jehož žena má české kořeny, doprovázela figurka Krtečka, známá dětem prakticky na celém světě z animovaného seriálu Zdeňka Milera.

Feustel se vrací do USA. Krtečka kosmonauta v Česku nechal

Feustel prohlásil, že chce výběrem obrázků z časopisu Vedem uctít památku obětí holokaustu, ale zároveň i prvního izraelského astronauta Ilana Ramona. Jde o kresby Petra Ginze, který Vedem založil a v terezínském ghettu musel žít dva roky, než ho nacisté v září 1944 zavraždili v osvětimském koncentračním táboře.

Kopii obrázku Měsíční krajina, která v březnu poletí s Feustelem, vzal s sebou do vesmíru už Ramon v roce 2003 při letu raketoplánu Columbia. Tato mise ale skončila tragédií, když se raketoplán při návratu na Zemi rozpadl a celá posádka zahynula.