OBRAZEM: Největší komiks na světě je starý 650 let. Tapiserie Apokalypsy si za staletí prošla apokalypsou

Středověký hrad ve francouzském Angers ukrývá nevšední poklad. Není totiž ze zlata ani z drahokamů. Více než stometrová tapiserie Apokalypsy ze 14. století je svého druhu největší na světě. I proto je zapsaná na seznam kulturního dědictví UNESCO a místní o svém světovém unikátu mluví jako o největším středověkém komiksu.

zápisník zahraničních zpravodajů Angers Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Už to vypadalo, že skončí rozstříhaná na hadry, přitom v době svého vzniku byla tapisérie chloubou, ukázkou bohatství i nástrojem propagandy svého majitele Ludvíka I. z Anjou.

Přehrát

00:00 / 00:00

Zápisník Marie Sýkorové

„Většinou říkám, že tapiserie Apokalypsy sama zažila apokalypsu, prostě spousty katastrof! Ale nakonec, jak vidíte, to s ní dopadlo dobře,“ směje se Emma Fonteneau z vedení hradu v Angers.

Po Ludvíkovi tapiserii ještě dědila přímá rodinná linie. Ale když už nebyli potomci, stal se z ní sirotek a dostala se do vlastnictví katedrály v Angers. Její další příběh připomíná napínavou detektivku.

„Až do poloviny 18. století sloužila tapiserie liturgickým účelům. Pak se znelíbila a chtěli se jí zbavit. Dokážete si představit, jak to asi bylo při takové velikosti náročné,“ naznačuje Emma Fonteneau.

„Překupníci se ji snažili prodat. Část tapiserie rozstříhali a použili jinak, prostě ji zrecyklovali. Sloužila jako ochrana k přezimování pomerančovníků v místním skleníku nebo z ní byly zimní přehozy pro koně.“

Zjevení svatého Jana neboli Apokalypsa bylo v době vzniku tapiserie oblíbeným tématem | Foto: Marie Sýkorová | Zdroj: Český rozhlas

Zázračné zmrtvýchvstání

Na tapiserii Apokalypsy se pak v Angers téměř zapomnělo. Reinkarnace se dočkala v polovině 19. století, kdy všeobecně panoval obdiv ke středověku. A tak se začalo pátrat po jednotlivých kusech, aby se vzácná památka mohla poskládat znovu dohromady.

„To, co se nám zachovalo, je jedinečné – více než 100 metrů délky z původních 140. Na výšku má dnes čtyři a půl metru, i když původně měřila šest. I tak je to téměř zázrak, po tom všem, čím si za 650 let své existence prošla,“ vyzdvihuje průvodkyně.

V době svého vzniku v druhé polovině 14. století byla tapiserie Apokalypsy chloubou, ukázkou bohatství i nástrojem propagandy svého majitele Ludvíka I. z Anjou | Foto: Marie Sýkorová | Zdroj: Český rozhlas

Souboj světla a tmy

Zjevení svatého Jana neboli Apokalypsa bylo v době vzniku tapiserie oblíbeným tématem, využívalo se třeba k zastrašení protivníka – na západě Francie samozřejmě Angličanů, vysvětluje Emma Fonteneau.

Na tapiserii jsou vyobrazená nejen bájná zvířata, andělé, biblické mužské postavy, ale i reálné osobnosti té doby. „Můžeme ji číst zleva doprava, i když samozřejmě chybí bubliny. My tady v Angers říkáme, že je to nejstarší komiks na světě,“ dodává hrdě průvodkyně.

A jako v každém správném komiksu, nesmí ani tady chybět superhrdinky. Tapiserie Apokalypsy má rovnou dvě. Tou první je Žena oděná sluncem, tedy světice. Tou druhou je její protiklad – nespoutaná rebelka zvaná Velká nevěstka.

Marie Sýkorová, and Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme