Na festivalu v Cannes se představila Králova milenka a korsická vdova. Kontroverze přesáhly filmy

Skandály provázejí program festivalu v Cannes každý rok. Bez nich jako by to snad ani nešlo. Někdy jde o volbu kontroverzních filmů do hlavní soutěže, někdy o okolnosti, jindy o předem promyšlený marketing producentů. Nejčastěji jsou ale skandály nějakým způsobem spojené se sexem. V éře kultury po #MeToo to platí tím spíš.

Od zpravodaje z místa Cannes Tento článek je více než rok starý Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Johnny Depp si zahrál francouzského krále Ludvíka XV. v zahajovacím snímku festivalu

Johnny Depp si zahrál francouzského krále Ludvíka XV. v zahajovacím snímku festivalu | Foto: Sarah Meyssonnier | Zdroj: Reuters

Na začátku letošního 76. ročníku se hned dva skandály týkají domácích snímků. Prvním z nich byl zahajovací snímek Jeanne du Barry – Králova milenka, který bude uveden i do českých kin. Francouzského krále Ludvíka XV. v něm hraje Johnny Depp a jeho milenku, kurtizánu původem z chudých poměrů, Maïwenn, která také snímek režírovala.

Love story spontánní ženy a krále v etiketou spoutaných poměrech Versailles sama o sobě ničím skandální není. Jde o vnější souvislosti.

,Šlo o těžké rozhodnutí.‘ Právní duel mezi Heardovou a Deppem skončil, herečka zrušila odvolání

Číst článek

Maïwenn měla v 16 letech dítě se slavným režisérem Lucem Bessonem, osočovaným ze zneužívání své pozice. Proslula výroky proti hnutí #MeToo a nedávno napadla a poplivala novináře, který o jejích výrocích a osobním životě shromažďoval materiály. Ve svém novém filmu se obsadila do role mladé milenky stárnoucího krále.

A tím je Depp, dříve přední hollywoodská star, dnes tamtéž persona non grata. Pachuť z patrně dost verbálně i fyzicky násilnického vztahu s Amber Heard po nechutných soudních tahanicích pro pomluvu nevyprchala.

Skončila peněžními tresty pro oba bývalé manžele. Depp ale nicméně z kauzy vyšel posílený a v Cannes dokonce představuje režijní projekt o umělci Amedeovi Modiglianim.  Pokud Depp nerestartuje kariéru v Evropě teď, tak patrně nikdy.

Převyprávěný životopis

Film Jeanne du Barry je ve srovnání s osobními peripetiemi vlastně nuda a neobratně převyprávěný životopis z doby těsně před francouzskou revolucí.

Maïwenn jako režisérka zalepuje díry v expozici a závěru filmu hlasem vypravěče a soustředí se na podvratnou sílu (sečtělé) kurtizány a rebelii proti napudrovaným parukám a cupitání ve versailleském paláci.

To je dnes příliš bezpečné teritorium pro jakoukoli rebelii. Z interiérů a kostýmů jsou cítit finanční prostředky, které byly k dispozici, a herci odvádí solidní výkony, ale film se táhne jako žvýkačka.

Začíná filmový festival v Cannes. Odboráři hrozí, že ho na protest proti reformám odstřihnou od proudu

Číst článek

Hlavní otázky tedy zůstávají mimo film. A to, jestli by měly festivaly nakládat s podobnými hvězdami jako se svou výkladní skříní. Johnny Depp a Maïwenn svým filmem zahájili canneský festival a Depp bude účinkovat ve znělce karlovarského festivalu.

Depp není za údajné domácí násilí odsouzený, zároveň se u soudu objevilo množství faktů, které nelze shrnout pod nálepku bouřliváka, protože prostě dalece překračují dobré způsoby.

A festivaly nepromítají jen filmy, jsou sledovanými společenskými událostmi a součástí vlivných kreativních průmyslů, které by se rády proměnily ve spravedlivější prostředí. Nerady se ale podvolují vnějším tlakům, které by do programu zasahovaly.

Maiwenn, režisérka snímku Jeanne du Barry - Králova milenka, a herci Johnny Depp a Pierre Richard | Foto: Sarah Meyssonnier | Zdroj: Reuters

Chaotické natáčení

Francouzský film Návrat domů provází v Cannes také skandál. Režisérka Catherine Corsini natočila film o ženě Khedidje a jejích dvou dcerách, které se po dlouhých letech vracejí na Korsiku, kde kdysi žily.

Návrat je provázený traumatickými okolnostmi – postupně se nám odhalují souvislosti smrti Khedidjina korsického manžela a otce obou dcer. Snímek plný rodinné dynamiky, sporů a utajovaných skutečností provází pověst chaotického natáčení a špatného zacházení s některými herečkami a herci.

Žena na útěku, žena z plastu. Rovnou dva snímky z FAMU budou soutěžit v Cannes

Číst článek

Produkce přišla o 680 tisíc eur z veřejných zdrojů poté, co se ukázalo, že pro film vznikla masturbační scéna nezletilé herečky, která nebyla předem ohlášena dohlížející Commission des Enfants du Spectacle – což podle francouzských pravidel být musí.

Výsledný sestřih filmu scénu neobsahuje a většina herců se režisérky Corsini zastala. Pořadatelé canneského festivalu zařazení Návratu domů do programu sice původně pozdrželi, ale nakonec se pro něj rozhodli.

Vzbudilo to řadu negativních ohlasů, a to i od kolektivu 50/50, zabývajícího se genderovou rovnováhou a spravedlností ve filmovém průmyslu, který Corsini kdysi spoluzakládala. Jeho současné vedení (mimochodem devět žen a pět mužů) to vnímá tak, že #MeToo hnutí vstoupilo do nové fáze, když čelí jakémusi „kulturnímu protiútoku“.

Festivaly milují výrazné a slavné kontroverzní figury, kterým jsou schopné leccos odpustit. A tak při uvádění filmů se skandálním pozadím lavírují v kulturních válkách. A dodávají někdy prestiž i filmům, které samy o sobě zůstávají spíš nevýrazné.

Pavel Sladký Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme